Do końca pierwszego etapu zbliżają się prace na linii kolejowej 27, łączącej Mazowsze z woj. kujawsko-pomorskim. Między Nasielskiem a Raciążem naprawiono tor oraz perony, co przełoży się na sprawniejsze i wygodniejsze podróże koleją. W planach są kolejne prace, które skrócą czas podróży między miastami nawet o 20 minut. Koszt tegorocznych działań rewitalizacyjnych wyniósł 108 mln zł netto ze środków budżetowych PKP PLK SA - informuje zarządca infrastruktury.
Wraz z nowym rozkładem jazdy 15 grudnia
pociągi powróciły na całą trasę Nasielsk – Sierpc (linia kolejowa 27 Nasielsk – Toruń Wschodni). Od lipca br. obowiązywała tutaj, na różnych odcinkach,
zastępcza komunikacja autobusowa, wynikająca z zakresu prac na jednotorowej linii.
Pierwszy etap tych robót zbliża się do zakończenia. W ich ramach naprawiono tor, wymieniając szyny i podkłady, uzupełniając tłuczeń oraz regulując tor. PKP PLK naprawiły nawierzchnie peronów oraz wymieniły wiaty, ławki, gabloty informacyjne, stojaki rowerowe i kosze na śmieci w następujących lokalizacjach: Płońsk, Dalanówek, Baboszewo, Kaczorowo, Zawidz Kościelny, Zawidz i Mieszaki. Sprawne przejazdy pociągów zapewni remont 47 obiektów inżynieryjnych, a bezpieczeństwo na styku dróg i toru zwiększy się dzięki pracom na 71 przejazdach kolejowo – drogowych (wymiana nawierzchni, także na dojazdach).
Wartość zrealizowanych w tym roku prac wynosi około 108 mln zł netto ze środków budżetowych PKP PLK. Roboty wykonało Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o. o. z Gdańska. Jak przekonuje zarządca infrastruktury, zakres prac został tak określony przez jego ekspertów technicznych, aby maksymalnie wykorzystać elementy w dobrym stanie technicznym (większość podkładów, szyny) i poprawić stan elementów wymagających poważniejszych napraw (podsypka, obiekty inżynieryjne, rozjazdy, przejazdy kolejowo-drogowe i perony). – Umożliwia to uzyskanie bardzo dobrych efektów polegających na prawie dwukrotnym podwyższeniu prędkości pociągów pasażerskich przy optymalnym koszcie realizacji robót – podkreśla.
Prace na linii 27 będą kontynuowane również w latach 2025-2026. Planowane na ten czas prace to m. in. naprawa nawierzchni peronów na stacji Raciąż, kontynuacja robót na przejazdach kolejowo-drogowych i obiektach inżynieryjnych oraz zabudowa nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym, wraz z przeniesieniem sterowania stacjami Płońsk i Raciąż do stacji Sierpc. Do ich realizacji zabezpieczono kolejne 53 mln zł netto ze środków budżetowych. Prace te umożliwią szybsze i bezpieczniejsze podróże pociągiem.
Wraz z nowym rozkładem jazdy, czyli od 15 grudnia, pociągi na szlaku Nasielsk – Płońsk oraz na części szlaku Płońsk – Raciąż przyśpieszą do 100 km/h. Już zrealizowane i zaplanowane na kolejne lata prace umożliwią podniesienie prędkości pociągów pasażerskich na trasie Nasielsk – Sierpc do 120 km/h (obecnie średnia prędkość pociągów na tym szlaku wynosi ok. 60 km/h). Tym samym czas podróży zostanie skrócony o około 20 minut. Pozwoli to również na zwiększenie przepustowości na trasie, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów.